شهرقرآن

شهراصوات زیبای قرانی و مطالب قرآنی

شهرقرآن

شهراصوات زیبای قرانی و مطالب قرآنی

بنابراین که می‌گوییم قرآن کتاب هدایت است و برای هدایت آدم کافی است ...؛ چگونه با قرآن هدایت شویم؟! (دیپلم / اصفهان)

 

 

 

پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): ما اصلاً نمی‌گوییم که قرآن برای هدایت بشر کافیست!

در این که قرآن کریم، کتاب هدایت است، شکی نیست و خداوند در آیات بسیاری تصریح نموده است، اما نه تنها هیچ کس، بلکه خود خداوند نیز نفرموده که قرآن برای هدایت آدم کافیست؟! بلکه این ادعای خلیفه دوم، برای کنار گذاشتن امیرالمؤمنین (ولایت و امامت) بود که گفت: «حَسبُنَا کِتابَ الله – کتاب خدا برای ما کافیست»! امروزه،به ویژه در فضای مجازی، اندیشه‌های اهل سنت و وهابیت، بدون آن که نام‌شان را بیاورند، بسیار فرافکنی می‌شود!

اگر کتاب خدا  برای هدایت کافی بود، خداوند متعال به جای پیامبران و امامانی که آنقدر از سوی جُهال، کفار و مستکبران، ظالمان و البته پیروان احمق و بی‌بصیرت، آزار دیدند، فقط "کتاب" می‌فرستاد. در حالی که او، اول پیامبران را به عنوان دریافت کنندگان وحی، معلمان و مربیان جهت هدایت بشر فرستاد و سپس کتاب را به آنان نازل کرد و فرمود: من برای هدایت شما نه فقط کتاب، بلکه سه چیز را فرستادم:

«لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ...» (الحدید، 25)

ترجمه: ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانى) و میزان (شناسایى حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند ... .

فرمود: من کتاب را به رسولانم نازل کردم و آنها فرستادم تا شما را تزکیه کنند و به شما کتاب و حکمت را  تعلیم دهند:

«کَمَا أَرْسَلْنَا فِیکُمْ رَسُولًا مِنْکُمْ یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِنَا وَیُزَکِّیکُمْ وَیُعَلِّمُکُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَیُعَلِّمُکُمْ مَا لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ» (البقره، 151)

ترجمه: همان گونه که رسولى از خودتان در میان شما فرستادیم؛ تا آیات ما را بر شما بخواند؛ و شما را پاک کند؛ و به شما، کتاب و حکمت بیاموزد؛ و آنچه را نمى‌دانستید، به شما یاد دهد.

کتاب (قرآن مجید)، بسیاری را منحرف‌تر می‌کند!

اولاً نه تنها نفرمود که این کتاب به تنهایی همگان را هدایت می‌کند، بلکه تصریح نمود که متقیان را هدایت می‌کند؛ یعنی کسانی که رشد و هدایت خود را می‌خواهند و از خود مراقبت و محافظت می‌نمایند: «ذَلِکَ الْکِتَابُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ این کتاب [قرآن است] که تردید [در وحی بودند آن] نیست، متقیان را هدایت می‌کند / البقره، 2».

خداوند متعال در کلام وحی تصریح نموده که این قرآن، برای مؤمنان رحمت است، اما سبب خسران بیشتر ظالمان می‌گردد؛ یعنی هر چه بیشتر به آن رجوع کنند، منحرف‌تر می‌شوند، چون بیشتر لجاج و عناد نموده  و کفر می‌ورزند:

«وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا» الإسراء، 82)

ترجمه: و از قرآن، آنچه شفا و رحمت است براى مؤمنان، نازل مى‌کنیم؛ و ستمگران را جز خسران (زیان = از دست دادن سود و اصل سرمایه) نمى‌افزاید.

الف – بنابراین، این شعار که کتاب خدا به تنهایی برای هدایت کافیست، دروغ است و برای قطع ارتباط مردم با آورنده و معلمان کتاب و مربیان هدایت [اهل عصمت علیهم السلام] می‌باشد که نتایج بسیار شوم و تلخ آن را در تاریخ تجربه کردیم و امروزه نیز خروجی‌اش را در وهابیت و داعش و عقب افتادگی بسیاری از مسلمانان می‌بینیم!

ب – قرآن مجید را باید به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، تحت تعلیم پیامبر اکرم و اهل عصمت صلوات الله علیهم اجمعین آموخت؛ وگرنه نتیجه‌اش، نافهمی، جهالت، خرافه و انحراف و آثار و تبعات  شوم آنهاست. چنان که امام زمان، حضرت مهدی علیه السلام فرمودند:

«طَلَبُ المَعارفِ مِن غَیرنا اَهلَ البَیتِ مُساوِقٍ لِاِنکارِنا» (مستدرک سفینه البحار 10/1)

ترجمه: طلب معارف (علم و شناخت) از غیر ما اهل بیت به انکار ما سوق می‌دهد (می‌انجامد).

ج – آیات قرآن مجید را نیز چنان که بارها فرموده، باید با تفکر، تعقل، تعمق، تأمل و تدبر تلاوت نمود. قرآن کریم، کتاب علم و حکمت است، چراغ جادو نیست.

د – علم، بدون تزکیه، نه تنها مفید نیست، بلکه کاملاً مضرّ است، چراغی است در

دست دزد و سلاحی است در دست جنایتکار است. حتی اگر علم به قرآن کریم باشد.

تمامی انحرافات افتراقات و اختلافاتی که از گذشته تا کنون در جوامع اسلامی ایجاد شده، همه با سوء استفاده، تفسیر و تأویل به رأی و دنبال مقاصد خود کشیدن قرآن کریم انجام پذیرفته است.لذا، پس از تلاوت آیات، تزکیه را بر تعلیم کتاب و حکمت مقدم فرمود.

امروزه نیز شاهدیم که کفار، ظالمان، مستکبران و نظام سلطه، چگونه از علوم گوناگون، از روانشناسی گرفته، تا هوا – فضا، تا پزشکی و داروسازی، تا اقتصاد، و نیز صنعت، برای به استعمار و استثمار کردن مردم و ظلم و جنایت بیشتر علیه آنان سوء استفاده می‌کنند؛ چرا که تزکیه و آدم نشده‌اند و تابع هوای نفس حیوانی و وساوس شیطانی هستند!

ھ – اما تزکیه، یک امر جبری و یک سویه نیست، وگرنه همه تزکیه می‌شدند؛ بلکه یک امر دو طرفه است، یعنی باید طرف مقابل نیز تزکیه شدن، رشد و تعالی را بخواهد و تبعیت کند. وجود یک پزشک یا حقوقدان در میان یک جامعه، علت سالم و عدالت‌گر شدن یک ملت نیست، بلکه باید به آنان رجوع کنند و از آنان تبعیت نمایند.

از این‌رو، نه تنها نفرمود که قرآن مجید برای هدایت کافیست، بلکه مکرر امر به اطاعت و تبعیت از رسول و اولی الامر (امامان) علیهم السلام فرمود و افزود که اگر اختلاف پیش آمد نیز آن را به امر خدا  و رسول ارجاع دارید. به عنوان مثال راجع به "اولی الامر" اختلاف نظر داریم، پس باید از رسول بپرسیم که "اولی الامر" کیانند؟ و ایشان در مواقف متفاوت معرفی نمایند و در غدیر خم بیعت بگیرند:

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ ذَلِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیلًا» (النساء، 59)

ترجمه: اى کسانى که ایمان آورده اید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولو الأمر [اوصیاى پیامبر] را! و هر گاه در چیزى نزاع .داشتید، آن را به خدا و پیامبر بازگردانید (و از آنها داورى بطلبید) اگر به خدا و روز رستاخیز ایمان دارید! این (کار) براى شما بهتر، و عاقبت و پایانش نیکوتر است.

در همین یک آیه، اطاعت از خدا، رسول و اولی الامر را هم ردیف قرار داد؛ چرا که بدون اطاعت از ولیّ امر، اطاعت از رسول ممکن نیست و بدون اطاعت از ایشان، اطاعت از خدا ممکن نیست. آنان هستند که کلام خدا را به ما ابلاغ کرده و تعلیم می‌دهند و طریق رشد، کمال، سعادت را به ما می‌آموزند و در جهت قرب الی الله، راهنمایی، رهبری، پیشوایی و مربی‌گری می‌کنند.

و – و نکته‌ی مهم آخر آن که به علم باید عمل نمود، وگرنه تأثیری ندارد. اگر هزار کتاب حقوقی نوشته و خوانده شود، اما به یک بند آن نیز عمل نشود که فایده‌ای ندارد. اگر کسی هر ماهه یک ختم قرآن کند، اما اصلاً نداند و نفهمد که چه فرموده و به آن عمل نکند، که هدایت نمی‌شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
در صورتی که صفحه مورد نظر باز نمی شود در نظرات اطلاع بدید