شهر قرآن

راهی برای نزدیک تر شدن با قرآن

شهر قرآن

راهی برای نزدیک تر شدن با قرآن

پیامبر اکرم حضرت محمد (ص) فرمودند : دوست داشتم که سوره یاسین در قلب هر یک از افراد امت من جای گیرد :

موزیک پلیر





در اين وبلاگ
در كل اينترنت
آخرین نظرات

 (7/100123562)-   

پرسش:در قرآن کریم در تمام آیاتی که با ذکر دو صفت رحیم و غفور ختم می‏شوند، صفت غفور قبل از صفت رحیم ذکر شده. امّا فقط در آیه 2 سورۀ سبأ برعکس است: یعلم ما یلج فی الارض و ما ینزل من السّماء و ما یعرج فیها و هو الرّحیم الغفور. در تفاسیر المیزان و نمونه چیزی در این مورد نیافتم. می‏خواهم بدانم وجه تفاوت ترتیب در این آیه به چه دلیل می‏تواند باشد؟

پاسخ:

مستحضرید که اسماء الهی که در خاتمه ی آیات می آیند ، مفسّر و مبیّن مفادّ آن آیه می باشند و بیان می کنند که حکم آن آیه به اقتضای کدام اسم خداوند متعال می باشد. لذا با تفحصی که در این آیات نمودیم به نظر می رسد در آیاتی که اسم الغفور مقدّم می باشد ، مفادّ آیه متضمّن بخشش گناه و خطای بندگان و پرده پوشی از نقایص آنان است. امّا اسم الرّحیم که در پی این اسم می آید بیانگر آن می باشد که اسم الغفور در این آیه زیر چتر اسم الرّحیم قرار داشته یکی از ظهورات خاصّ رحیم می باشد ؛ یا به تعبیر دیگر ، غفران خداوند متعال ، جلوه ی خاصّ رحمت رحیمیّه ی اوست. چون رحیمیّت خداوند متعال ظهورات گوناگونی دارد که غفران الهی یکی از آنهاست. البته گاه به جای اسم الرحیم ، اسم دیگری چون حلیم در پی غفور می آید که در این موارد نیز یا غفور زیر چتر آن اسم واقع می شود یا ترکیب دو اسم است که مفادّ آیه را تبیین می نماید.

امّا در مورد آیه ی « یَعْلَمُ ما یَلِجُ فِی الْأَرْضِ وَ ما یَخْرُجُ مِنْها وَ ما یَنْزِلُ مِنَ السَّماءِ وَ ما یَعْرُجُ فیها وَ هُوَ الرَّحیمُ الْغَفُورُ  ــــ آنچه در زمین فرومى‏رود و آنچه را از آن برمى‏آید مى‏داند، و(همچنین) آنچه از آسمان نازل مى‏شود و آنچه بر آن بالا مى‏رود؛ و او مهربان و آمرزنده است » (سبأ:2)

عرض می شود: در این آیه ی شریفه ی مفادّ دو تعبیر « یَعْلَمُ ما یَلِجُ فِی الْأَرْضِ » و « ما یَنْزِلُ مِنَ السَّماءِ » را اسم الرحیم تبیین می نماید ؛ چون آنچه از جانب خدا در زمین و آسمان فرود می آید ، رزق مادّی و معنوی مخلوقات می باشد که از باب رحمت خاصّه ی اوست. رزق مادّی همچون غذا ، لباس ، سلامتی ، امنیّت و ... و رزق معنوی چون علم ، هدایت ، بصیرت ، الهامات و ... . امّا مفادّ دو تعبیر « ما یَخْرُجُ مِنْها » و « ما یَعْرُجُ فیها » را اسم الغفور تبیین می کند ؛ چون آنچه از زمین و آسمان بالا می رود اعمال بندگان است که یا گناه است یا عمل خیر همراه با نقص می باشد. چون غیر از معصوم هیچ کس نیست که عبادت و خیراتش لایق مقام خداوندی خدا باشد ؛ لذا اعمال صاعد همواره غفران ( پوشانندگی) خدا را طالبند. پس چون در این آیه ، دو تعبیر « یَعْلَمُ ما یَلِجُ فِی الْأَرْضِ » و « ما یَنْزِلُ مِنَ السَّماءِ » به ترتیب مقدّم بر دو تعبیر « ما یَخْرُجُ مِنْها » و « ما یَعْرُجُ فیها » بیان شده اند ، لذا اسماء تبیین کننده ی آنها نیز به همان ترتیب آمده اند. البته االغفور نیز زیر چتر الرحیم قرار می گیرد ، لکن در قوس نزول اسم الرحیم با اسم الغفور ظهور نمی کند بلکه در قوس صعود است که یکی از ظهورات الرحیم ، الغفور می باشد. وجه این حقیقت نیز برای صاحب درایت روشن است.

نوّر الله قلوبنا و قلوبکم بنور کتابه الکریم.

 

 

چاپ اين صفحه

نظرات  (۰)

با نظر دادن در این مطلب به عنوان اولین نظر ده این مطلب جهت رفع مشکلات و پیشرفت وبلاگ شهر قرآن قدمی بردارید
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی