شهر قرآن

راهی برای نزدیک تر شدن با قرآن

شهر قرآن

راهی برای نزدیک تر شدن با قرآن

پیامبر اکرم حضرت محمد (ص) فرمودند : دوست داشتم که سوره یاسین در قلب هر یک از افراد امت من جای گیرد :

موزیک پلیر





در اين وبلاگ
در كل اينترنت
آخرین نظرات
  • ۲۸ ارديبهشت ۹۷، ۱۹:۲۸ - مهدی سلمانی ماهینی
    سبحان الله

 (1/100123097)- 

پرسش:درقران می خوانیم می خوانیم: آن کسان که کارهای شایسته کرده و ایمان آورده اند ببهشتهائی درونشان خواهیم برد که در ان جویها روان است... (57 و 122 نساء). از این نوید زیبا این تصور متبلور می شود که در این میان تکلیف اسکیموها یا مردمی که در بخش های پر باران کره ی زمین همچون آمازون ـ در آرزوی فقط قطعه ای خشکی ـ می زیند، چیست؟! ویا قـــــرآن از کتاب زبور به عنوان یک کتاب آسمانی نام می برد (163 نساء). با توجه و پیرو یاد آوری های مکرروصریح خود قرآن، کتاب آسمانی کتابی است که توسط خداوند به قصد هد ا یت انسانها بر پیامبر نازل می شود، در صورتی که زبور مجموعه ی اشعاری است از زبان شخص داود خطاب به یهوه ( خدا) ونه بالعکس و اصولأ از هرگونه پند ی عاری است

پاسخ:

الف ـ جز قرآن کریم هیچ کتاب آسمانی الآن در پهنه ی زمین وجود ندارد. زبور فعلی قسمتی از تنخ (تورات یا عهد عتیق) است ؛ و تورات کنونی فاقد هر گونه سند معتبری می باشد. این کتاب به اعتراف خود یهودیان و مسیحیان ، زمانی ناپدید شده بود و بعد از چندین قرن کسی ادّعا نمود که آن را پیدا کرده است ؛ و اکنون همان کتاب بی اصل و نسب است که به عنوان تورات شناخته می شود و مزامیر یا زبور نیز جزئی از آن می باشد. پس انتظار نداشته باشید که کلمات زبور حقیقی را در آن پیدا کنید. انجیلی هم که قرآن کریم می گوید غیر از انجیلهای فعلی است. انجیل مدّ نظر قرآن وحی بر عیسی (ع) بوده ؛ در حالی که اناجیل فعلی را به گفته ی خود مسیحیان ، برخی قدّیسین مسیحی نوشته اند.

پس بحث شما با قرآن کریم صرفاً بر سر یک لفظ مشترک است با دو مصداق کاملاً متفاوت ؛ مانند اینکه دو نفر درباره ی شیر بحث می کنند ؛ ولی یکی درباره ی شیر خوردن سخن می گوید و دیگری درباره ی شیر جنگلی.
ب ـ امّا در مورد انسانهای مناطق مختلف زمین که فرموده اید طالب بهشت مطرح در قرآن کریم نیستند،عرض می شود که:
1ـ قرآن نمی گوید کف بهشت پر از آب است ؛ بلکه می گوید جویهایی در آن روان است. سخن از باغی میان آبها نیست. پس به اندازه ی کافی خشکی در اختیار اسکیموها و مردم مناطق بارانی وجود خواهد داشت.

2ـ آب و هوا و طبیعت بهشت مطرح در قرآن کریم ، مطلوب همه انسانهای روی زمین است و کسی نیست که طالب آن نباشد. اگر اسکیموی قطب زی طالب هوای سرد است پس برای چه لباس گرم می پوشد و اگر ساکن مناطق بیابانی طالب گرمای سوزان خورشید است پس برای چه برای خود سایبان درست می کند و کولر گازی استفاده می کند. اسکیمو سعی می کند با لباس و آتش و پناهگاه درست کردن با هوای سرد مبازه کند و بدن خود را در دمایی معتدل نگه دارد. بیابان نشین نیز سعی می کند با لباسهای ویژه و با کولر و سایبان و بادگیر و سرداب و امثال آنها محیطی معتدل برای خود بسازد. مردم مناطق پرباران نیز از وجود آب شاکی نیستند بلکه از مزاحمت آب و ویرانگری آن شاکی هستند. اینکه انسانهای مناطق بد آب و هوا ، مناطق خود را به راحتی ترک نمی کنند صرفاً به خاطر دوست داشتن آب و هوا آن مناطق نیست بلکه عوامل جانبی فراوان دیگری وجود دارند که به راحتی اجازه ی کوچ نمودن به مناطق بهتر را به انسانها نمی دهند. انسانها نه طالب هوای بسیار گرمند و نه طالب هوای بسیار سرد ؛ نه طالب باران فراوانند و نه طالب هوای گرم و خشک ، بلکه همه می خواهند در شرایطی معتدل زندگی کنند ؛ لذا اکثریّت مردم روی زمین بر روی یک کمربند کم عرض آب و هوایی معتدل متمرکز شده اند. اگر امکانات افراد اجازه می داد همه دوست داشتند معتدلترین نقطه ی کره زمین را برای زندگی خود اختیار کنند ؛ ولی چنین امری عملاً غیر ممکن است. چون از یک طرف عوامل فرهنگی مانع است ؛ از طرف دیگر عوامل اقتصادی چنین اجازه ای نمی دهد ؛ از سویی نیز مردم دیگر مناطق اجازه نمی دهند دیگران به سوی قلمرو آنها سرازیر شوند. همچنین نیازهای گوناگون انسانها ، در نقاط گوناگون زمین پخش شده و کمتر کسی می تواند همه ی نیازهای خود را در یک منطقه پیدا کند. خیلی انسانها هستند که دوست دارند محیط زندگی خود را عوض کنند و در آب و هوایی بهتر ساکن شوند ولی اینگونه عوامل مانع چنین اقدامی هستند .برای مثال خیلی از شهر نشینها هستند که دوست دارند در یک روستای خوش آب و هوا زندگی کنند ولی حاضر نیستند به روستا کوچ کنند چون رفتن به روستا مساوی است با محرومیّت از برخی مزایای شهر نشینی مثل دانشگاه ، کتابخانه و ...
3 ـ به فرض ، افرادی یافت شوند که بهشتی با اوصاف یاد شده در قرآن کریم را دوست نداشته باشند باز مشکلی پیش نمی آید ؛ چون طبق آیه ی « ... وَ لَکُمْ فیها ما تَشْتَهی‏ أَنْفُسُکُمْ وَ لَکُمْ فیها ما تَدَّعُون‏ ـــــ و براى شما هر چه دلتان بخواهد در بهشت فراهم است، و هر چه طلب کنید به شما داده مى‏شود»(فصلت:31) ، نعمتهای بهشتی تابع اراده و خواست اهل بهشت هستند. اگر یک اسکیمو دوست دارد در بهشت خودش برف داشته باشد فقط کافی است آن را اراده کند ؛ خواستن همان و پدیدار شدن برف همان و اگر می خواهد جویی در میان بهشت او نباشد ، فقط کافی است اراده ی نبود آن را بکند. از روایات اهل بیت(ع) استفاده می شود که هر شخص بهشتی ، بهشتی اختصاصی برای خود دارد که عرض آن برابر با عرض آسمانها و زمین است. لذا هر کس به میل و اراده خود می تواند بهشت خود را شکل دهد .

 

چاپ اين صفحه

نظرات  (۰)

با نظر دادن در این مطلب به عنوان اولین نظر ده این مطلب جهت رفع مشکلات و پیشرفت وبلاگ شهر قرآن قدمی بردارید
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی